.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وضعیت مبهم یک رئیس و سه معاون درمجلس

وضعیت ادامه حضور معاون قوانین، معاون نظارت، معاون اجرایی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که لاریجانی باید در خصوص آن تصمیم‌گیری کند هنوز معلوم نیست.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، وضعیت ادامه حضور معاون قوانین، معاون نظارت، معاون اجرایی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که لاریجانی باید در خصوص آن تصمیم‌گیری کند هنوز معلوم نیست.

بعد از حضور منتخبین نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و استقرار آنها در بهارستان و تایید اعتبارنامه‌های اکثریت قریب به اتفاق وکلای ملت، هیئت رئیسه مجلس هم تشکیل شد و قضیه ریاست مجلس هم با تمام حواشی‌ که به همراه داشت به پایان رسید و مجلس تا یک سال دیگر خیالش از بابت هیئت رئیسه و رئیس راحت است.

مسئله بعدی که باید مجلس را در ریل و مسیر اصلی قرار می‌داد مسئله تقسیم نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی بود که این مسئله هم بعد از کش و قوس‌های فراوان و تلاش عده‌ای برای حضور در برخی کمیسیون‌ها و ناکامی برخی برای تکیه بر صندلی کمیسیون‌های پرتراکم به پایان رسید و هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌ها هم مشخص شدند و تقریبا می‌توان گفت که مجلس در مسیر و جاده قانونگذاری و نظارت قرار گرفته و انشاالله در هفته بعد از تعطیلات شاهد حرکت منسجم و فعالیت مجلس نهم در جاده نظارت و قانونگذاری خواهیم بود.

اما بعد از قرار گرفتن مجلس در مسیرش یک سری گمانه‌زنی‌های دیگر هم در خصوص تغییر و تحول در ساختار اداری و تشکیلاتی مجلس که اکثر آنها از اختیارات رئیس مجلس است مطرح شده.

‌بر اساس ماده 21 آئین نامه داخلی مجلس وظایف و اختیارات رئیس مجلس عبارتند از:

1 - اداره جلسات مجلس به‌شرح مواد آیین‌نامه.

2 - نظارت بر کلیه امور اداری، مالی، استخدامی و سازمانی مجلس.

3 - امضای کلیه احکام استخدامی براساس آیین‌نامه استخدامی کارکنان مجلس و سایر

قوانین و مقررات.

4 - امضای کلیه نامه‌های مربوط به امور قانون‌گذاری و پارلمانی مجلس.

5 - حضور در نهادهای قانونی که رئیس مجلس عضو آنها است.

6 - ارائه گزارش کامل از تصمیمات و اقدامات هیأت رئیسه در رابطه با مسائل مختلف مربوط به مجلس و واحدهای تابعه آن هر سه ماه یکبار به‌نمایندگان.

7- سایر موارد مذکور در قانون اساسی و دیگر مقررات.

البته در ‌ماده 60 هم آمده که کلیه امور اداری مجلس اعم از مالی، استخدامی، سازمانی، خدماتی و سایر امور اجرائی به‌عهده هیأت رئیسه است که بر طبق قوانین‌خاص مصوب مجلس توسط رئیس سازمان اداری تحت نظر رئیس مجلس اداره می‌شود.

در تبصره این ماده هم آمده است که رئیس سازمان اداری به وسیله کارپردازان پیشنهاد و پس از تصویب هیأت رئیسه با ابلاغ رئیس مجلس تعیین می‌شود.

به گزارش فارس، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که یکی از مهمترین تغییر و تحولات در مجلس تغییر معاونت قوانین و همچنین معاونت نظارت مجلس که به ترتیب حجت الاسلام ابوترابی فرد و محمد رضا باهنر عهده دار آن هستند، خواهد بود.

این روزها از گوشه و کنار مجلس شنیده می‌شود که رئیس مجلس قصد دارد با تغییر متصدیان این دو معاونت که مسئولیت آن را نواب اول و دوم وی بر عهده دارند، کاری کند تا نائبینش وقت‌شان برای کارهایی غیر از امور داخلی نمایندگان و مجلس گرفته نشود.

البته برای تصدی پست‌های معاونت قوانین و نظارت مجلس از گزینه‌های مختلفی نام برده می‌شود ولی معلوم نیست کدام یک از این گزینه‌ها تصدی این دو معاونت مهم در مجلس را بر عهده بگیرند؛ ولی مسئله‌ای که مطرح شده این است که شاید در این دوره تصدی این دو معاونت بر عهده افرادی خارج از مجلس باشد و البته تصمیم‌گیری نهایی هم در خصوص انتخاب متصدیان این دو معاونت بر عهده شخص علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است.

در روزهای اولیه تشکیل مجلس نهم زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر علی افراشته معاون اجرای لاریجانی شنیده می‌شد که البته به نظر می‌رسد این زمزمه‌ها بیشتر گمانه زنی و شایعه باشد و افراشته همچنان بر صندلی معاونت اجرایی مجلس تکیه بزند.

حسن زمانی مشاور علی لاریجانی هم در این رابطه به خبرنگار فارس گفته که هنوز تصمیم گیری دراین خصوص انجام نشده و انتخاب معاون اجرایی و سایر معاونین و مشاورین از اختیارات رئیس مجلس است و وی می‌تواند به اختیار خودش معاونین و مشاورانش را تعیین کند.

اما مرکز پژوهش‌های مجلس و تعیین رئیس برای این مرکز هم به یکی از پر تب و تاب‌ترین مسائل این روزها تبدیل شده است.

پیش از این جواد لاریجانی در دوره مجلس پنجم و محمد رضا خاتمی در دوره مجلس ششم و بعد از آن هم احمد توکلی در دو دوره متوالی یعنی مجلس هفتم و هشتم از سوی غلامعلی حداد عادل و علی لاریجانی بر صندلی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس تکیه زده بودند.

در این میان از گزینه‌های مختلف و متعددی برای تصدی ریاست مرکز پژوهش ها در دور نهم نام برده می‌شود؛ علاوه بر احمد توکلی به عنوان اصلی ترین گزینه ، برخی‌ها از احتمال تصدی ریاست این مرکز توسط مصباحی مقدم سخن گفتند و بعضی‌های دیگر هم از حضور سلیمانی در این مرکز خبر دادند و این روزها هم شنیده می‌شود کاظم جلالی که نمایندگی لاریجانی را در 8+7 هم بر عهده داشت به مرکز پژوهش‌های مجلس می‌رود.

در هر صورت تصمیم‌گیری نهایی در خصوص تعیین معاونین و مشاورین و انتصاب مدیران بر عهده شخص رئیس مجلس خواهد بود و باید منتظر بمانیم و ببینم که علی لاریجانی برای دوره جدید مجلس چه تغییر و تحولاتی در ساختار اداری و تشکیلاتی مجلس به وجود می‌آورد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.156 seconds.